کارشناس تعلیم و تربیت دشواری و حجیم بودن محتوای کتابهای درسی را بهدلیل نادیده گرفته شدن استانداردهای تألیف کتاب میداند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محتوای سنگین کتاب درسی و برنامه آموزشی در نظام تعلیم و تربیت بهعنوان یک چالش مطرح میشود، موضوعی که امسال بهطور جدی مورد توجه قرار گرفت و بحث و بررسیهای بیشتری درمورد ورود علم نافع برای برنامه درسی دانشآموزان مطرح شد.
آگاهی و تسلط بر حوزههای تألیف کتابهای آموزشی میتواند از دشواری و پیچیدگی محتوای درسی بکاهد، موجب انتقال سریعتر و یادگیری بهتر شود و به پیشرفت علمی کشور کمک کند؛ همچنین جذابیت در مطالعه را برای نوجوانان و بهویژه دانشآموزان بههمراه داشته باشد، در این باره محمد فقیری کارشناس حوزه تعلیم و تربیت به خبرنگار تسنیم گفت: این موضوع اغلب بهدلیل ناپیراستگی و ناویراستگی کتابهای آموزشی است؛ استانداردهای علوم تألیف کتاب مثل سبکشناسی، زیباشناسی، کاربردشناسی و… در آنها رعایت نشده است؛ حیطههای شناختی، عاطفی و حسی حرکتی و معیارهای هرم بلوم در آنان ملاحظه نمیشود.
وی ادامه داد: شاخههای مختلف علمی که میتواند موجب تدوین و تألیف کتابهای آموزشی استاندارد شود شامل برنامهریزی درسی، برنامه درسی، طراحی آموزشی، روششناسی تدریس، نگارش و ویرایش، کدگذاری و سبکشناسی، کاربردشناسی، زیباشناسی، فصاحت و بلاغت و ترسیم و دادهنمایی است.
فقیری معتقد است که دانستن مبانی کلی برنامهریزی درسی و الگوهای تألیف مانند دانش محتوایی آموزشی (PCK) میتواند دیدگاه مؤلف را نسبت به تألیف تغییر دهد و او را با مبانی و مدلهای مطلوب آشنا کند و دو مسئله “چه تدریس کنیم؟” و “چگونه تدریس کنیم؟”، مورد توجه قرار میگیرد.
این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه طراحی آموزشی به مؤلف نیازسنجی، هدفمندی، زمانبندی، بودجهبندی، توالی و تسلسل، تقدم و تأخر و… یاد میدهد، گفت: مؤلف پیرنگ (Plot) محتوا را طراحی میکند و ذکر الگوهای تدریس تعاملی، اکتشافی، انتقالی، انفرادی و حل مسئله و روشهای مربوط به آنها نیز چگونگی تدریس محتوا را تسهیل میکند.
وی بیان کرد: کاربردشناسی به کمّیت، کیفیت، حالت و ارتباط مطالب کمک میکند و زیباشناسی منجر به پاکیزهنویسی، زیبانویسی و روانی و شیوایی متن میشود؛ همچنین بلاغت و فصاحت در تولید متون متناسب، رسا و زیبا مؤثر است. ترسیم و دادهنمایی نیز موجب تصویرسازی و انتقال دیداری و یادگیری آسانتر میشود.